Jako właściciel samochodu wiesz, że filtry DPF i GPF są kluczowe dla osiągnięcia wysokiej sprawności jego silnika. Nawet jeśli twoje auto jest nowe, odpowiednie dbanie o te filtry może zapobiec poważnym problemom w przyszłości. Filtry te pomagają zmniejszyć ilość zanieczyszczeń uwalnianych do powietrza, ale wymagają również regularnej konserwacji, aby utrzymać samochód w jak najlepszym stanie. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób dbać o filtry cząstek stałych.
Czego dowiesz się z artykułu?
Jak działa filtr DPF?
Filtr cząstek stałych do silników wysokoprężnych został zaprojektowany w celu zmniejszenia szkodliwych emisji z silników wysokoprężnych poprzez wychwytywanie cząstek spalin, zanim wydostaną się one do atmosfery. Filtr ten składa się ze specjalnego materiału ceramicznego, który wychwytuje cząstki stałe ze spalin i zatrzymuje je wewnątrz, aż zostaną spalone w procesie zwanym regeneracją. Regeneracja następuje, gdy temperatura silnika osiąga wystarczająco wysoki poziom, aby spalić wszelkie uwięzione cząstki stałe. W tym czasie spaliny są kierowane przez kanał obejściowy wokół filtra, aby zapobiec jego przegrzaniu lub uszkodzeniu.
Jak działa GPF?
Filtr cząstek stałych GPF działa podobnie jak filtr DPF. Wychwytuje on cząstki stałe uwalniane podczas spalania w samochodach benzynowych, a następnie spala je w procesie zwanym aktywną regeneracją. W przeciwieństwie do silników diesla, silniki benzynowe nie muszą osiągnąć określonej temperatury, aby mogła nastąpić aktywna regeneracja; zamiast tego jest ona uruchamiana przez system komputera pokładowego, który monitoruje warunki pracy silnika i określa, kiedy należy ją przeprowadzić. Aktywna regeneracja zapewnia skuteczne wychwytywanie cząstek stałych bez konieczności czekania, aż temperatura silnika najpierw wzrośnie.
Porady dotyczące konserwacji dla maksymalnej wydajności
Oba te filtry muszą być odpowiednio konserwowane, aby mogły pracować na najwyższym poziomie wydajności. Oto kilka wskazówek, jak można upewnić się, że filtry pozostają w najlepszym stanie.
- Regularnie wymieniaj elementy filtra zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu
Pomaga to zapewnić optymalną wydajność i zapobiega gromadzeniu się z czasem wszelkich uwięzionych zanieczyszczeń;
- Monitoruj poziom oleju w swoim pojeździe
Niski poziom oleju może powodować nadmierne gromadzenie się sadzy, co może prowadzić do zatkania filtrów;
- Staraj się nie jeździć przez dłuższy czas z niską prędkością
Może to powodować nadmierne nagrzewanie się silnika, co może uszkodzić zarówno DPF, jak i GPF;
- Regularnie sprawdzaj układ paliwowy pojazdu
Wadliwe wtryskiwacze lub pompy paliwowe mogą powodować nadmierne nagromadzenie się sadzy;
- Sprawdź wszystkie węże podłączone do któregokolwiek z filtrów
Pęknięcia lub rozdarcia mogą powodować przedostawanie się zanieczyszczeń do któregokolwiek z elementów filtra, powodując jego przedwczesne zatkanie lub awarię;
- Zwracaj uwagę na wszelkie lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej
Mogą one wskazywać, że jeden lub oba filtry wymagają uwagi lub oczyszczenia w najbliższym czasie;
- Wybieraj odpowiednie paliwo
Aby zapobiec zatykaniu się filtra, istotny jest dobór odpowiedniego paliwa i regularne sprawdzanie jego jakości. W przypadku silników diesel ważne jest, aby wybrać paliwo niskopopiołowe. W przypadku silników benzynowych należy wybierać paliwo wysokiej jakości, aby uniknąć uszkodzeń filtra.
Właściwa konserwacja filtra DPF i GPF jest niezbędna do utrzymania dobrej pracy pojazdu i zmniejszenia emisji spalin uwalnianych do otaczającego nas powietrza. Przestrzeganie tych wskazówek gwarantuje, że oba filtry pozostaną w jak najlepszym stanie, dzięki czemu twoje auto będzie działać sprawnie i bezawaryjnie przez dłuższy czas, jednocześnie pomagając chronić środowisko! Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz dbać o te ważne filtry, czy robisz to od lat, troska o nie powinna być częścią rutyny każdego kierowcy!