Nikt nigdy nie powiedział, że naprawy samochodów są łatwe, a jeśli chodzi o układy przeniesienia napędu, sprawy mogą się szybko zagmatwać. Jeśli nie jesteś pewien, jaki typ skrzyni biegów ma Twój samochód, nie martw się – jesteśmy tutaj, aby pomóc. W tym wpisie na blogu odpowiemy na kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących samochodowych układów przeniesienia napędu. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym kierowcą, czy doświadczonym profesjonalistą, czytaj dalej, aby uzyskać wszystkie informacje, które musisz wiedzieć o skrzyniach biegów.
Istnieje 5 rodzajów automatycznych skrzyń biegów – iMT, AMT, CVT, przekładnia hydrauliczna oraz DCT (określana również jako DSG). Każdy z nich ma swoje własne zalety i wady. Niektóre skrzynie biegów są lepsze dla pewnych typów jazdy, podczas gdy inne są bardziej uniwersalne. Znajomość różnych typów skrzyń biegów może pomóc Ci wybrać ten, który jest najlepszy dla Ciebie i Twojego samochodu. Przyjrzyjmy się różnym typom automatycznych skrzyń biegów i zobaczmy, co czyni je wyjątkowymi.
Czego dowiesz się z artykułu?
Co to jest skrzynia iMT?
skrzynia biegów iMT to system, który został zaprojektowany w celu poprawy wydajności paliwowej pojazdów. Osiąga to poprzez automatyczną regulację rozrządu zaworów ssących i wydechowych silnika. Dzięki temu proces spalania jest bardziej efektywny, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin. Skrzynia biegów iMT jest obecnie dostępna w ograniczonej liczbie pojazdów, ale oczekuje się, że w przyszłości stanie się bardziej powszechna, ponieważ producenci nadal poszukują sposobów na zwiększenie oszczędności paliwa.
Co to jest skrzynia AMT?
AMT, czyli “Automated Manual Transmission”, to rodzaj skrzyni biegów, która oferuje zarówno automatyczny, jak i ręczny tryb zmiany biegów. Pojazdy wyposażone w AMT mają tradycyjne sprzęgło i drążek zmiany biegów, ale posiadają również zautomatyzowany system, który może obsługiwać zmiany biegów. Dzięki temu kierowca może wybrać pomiędzy wygodą automatycznej skrzyni biegów a kontrolą skrzyni manualnej. Ponadto, skrzynie biegów AMT często oferują korzyści w zakresie oszczędności paliwa w porównaniu z tradycyjnymi automatycznymi skrzyniami biegów. W rezultacie, technologia AMT staje się coraz bardziej popularna w przemyśle motoryzacyjnym.
Co to jest skrzynia CVT?
CVT to rodzaj skrzyni biegów, która oferuje nieskończoną liczbę przełożeń, dzięki czemu jest bardziej wydajna niż tradycyjna skrzynia biegów. CVT są często używane w małych silnikach, takich jak skutery, ponieważ pozwalają silnikowi pracować w optymalnym zakresie obrotów. Jednak CVT są również stosowane w większych silnikach, takich jak samochody i ciężarówki. Jedną z zalet CVT jest to, że może pomóc w poprawieniu zużycia paliwa. Inną zaletą jest to, że może zapewnić bardziej płynną jazdę, ponieważ nie ma uczucia “szarpania” przy zmianie biegów. Niektóre wady CVT obejmują zwiększony hałas i wibracje oraz zmniejszoną trwałość. Ogólnie jednak, CVT jest bardzo wydajnym typem skrzyni biegów, który oferuje wiele korzyści.
Co to jest konwerter momentu obrotowego?
Konwerter momentu obrotowego to rodzaj sprzęgła płynnego, które służy do przenoszenia siły obrotowej z jednego wału na drugi. W samochodzie, konwerter momentu obrotowego znajduje się między silnikiem a skrzynią biegów. Pomaga on wygładzić dostawę mocy z silnika, a także pozwala silnikowi pracować na biegu jałowym bez zgaśnięcia. Kiedy naciskasz na pedał gazu, konwerter momentu obrotowego pozwala silnikowi zwiększyć prędkość, zapewniając jednocześnie płynne dostarczanie mocy. Konwerter momentu obrotowego jest istotną częścią układu napędowego samochodu i odgrywa ważną rolę w zapewnieniu, że silnik dostarcza swoją moc płynnie i skutecznie.
Co to jest skrzynia DCT i DSG?
DCT to skrót od Direct Shift Gearbox, a DSG to skrót od Dual-clutch Transmission. Oba te rodzaje skrzyń biegów zostały zaprojektowane w celu ulepszenia tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów. Automatyka przeszła długą drogę w ostatnich latach, ale nadal cierpi z powodu pewnych problemów, które mogą być rozwiązane przez DCT i DSG. Jednym z nich jest to, że automaty mogą być powolne w zmianie biegów, zwłaszcza podczas przyspieszania z przystanku. Innym problemem jest to, że automaty mogą być mniej oszczędne w zużyciu paliwa niż przekładnie manualne. DCT i DSG mają na celu rozwiązanie tych problemów, zapewniając bardziej czułą zmianę biegów i lepszą oszczędność paliwa.
Czym więc dokładnie jest DCT? Jest to w zasadzie manualna skrzynia biegów, która wykorzystuje dwa sprzęgła zamiast jednego. Pozwala to na bardzo szybką zmianę biegów, co oznacza, że silnik może zawsze pracować z maksymalną mocą. Oznacza to również, że skrzynie biegów DCT są generalnie bardziej oszczędne w zużyciu paliwa niż automaty. Skrzynie biegów DSG są podobne do DCT, ale używają jednego sprzęgła dla biegów o numerach nieparzystych i innego sprzęgła dla biegów o numerach parzystych. Pomaga to jeszcze bardziej poprawić szybkość i płynność zmiany biegów. Ogólnie rzecz biorąc, zarówno DCT i DSG oferują znaczące korzyści w porównaniu z tradycyjnymi automatycznymi skrzyniami biegów, co czyni je atrakcyjną opcją dla wielu kierowców.
Teraz, gdy znasz różne rodzaje systemów automatycznej skrzyni biegów, możesz podjąć bardziej świadomą decyzję o tym, który rodzaj systemu jest odpowiedni dla Twojego samochodu. Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące tych systemów lub potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniego dla Twojego samochodu, skontaktuj się z nami. Zawsze chętnie pomagamy naszym klientom znaleźć najlepsze produkty dla ich potrzeb.